odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG nyitva Mihály
CORVIN nyitva Tamás



Oscar-díj - A Mindenki című magyar alkotás is szerepel a kisjátékfilmek szűkített listáján
2016-11-24 13:31 |


Deák Kristóf Mindenki című alkotása is szerepel a tíz kisjátékfilm között, amelyek közül az Oscar-jelöltek mezőnyét választják ki januárban.
Az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) szerdán hozta nyilvánosságra az Oscar-esélyes kisjátékfilmes lista alkotásait. A testület közleménye szerint 137 rövidfilm kvalifikálta magát a mezőnybe. A filmakadémia rövidfilmes és animációs játékfilmes tagozata mind a 137 nevezett alkotást megtekintette, és az ezt követő szavazáson választotta ki a tíz esélyest.
Deák Kristóf forgatókönyvíró-rendező Mindenki című kisjátékfilmje a kilencvenes évek elején játszódik, iskolai környezetben vizsgálja a hatalmi viszonyokat gyerekek és egy gátlástalan tanárnő történetén keresztül. A 25 perces filmben Zsófi (Gáspárfalvi Dorka) új általános iskolába kerül, ahol összebarátkozik egy osztálytársával, Lizával (Hais Dorottya). Mindketten szerepelnek az iskola híres kórusában, ám szembekerülnek a karrierista kórusvezető tanárnővel (Szamosi Zsófia).
A kisjátékfilm márciusban, a Friss Hús Budapest fesztiválon debütált a magyar közönség előtt. Számos fesztiválon díjazták, júniusban elnyerte a tokiói Short Shorts fesztivál nemzetközi kisjátékfilm-kategóriájának fődíját és a mustra fődíját is, amely kvalifikálta a produkciót az Oscar-nevezésre.
Az amerikai filmakadémia kisjátékfilmes rövidített listáján Deák Kristóf munkája mellett Marc Wilkins Bon Voyage, Sélim Azzazi Ennemis Intérieurs, Lluis Quilez Graffiti, Timo von Gunten La Femme et le TGV, Jimmy Keyrouz Nocturne in Black, Oualid Mouaness The Rifle, The Jackal, the Wolf and the Boy, Aske Bang Silent Nights, Juanjo Giménez Timecode és Marc Fouchard The Way of Tea című alkotása szerepel.
A filmakadémia rövidfilmes és animációs játékfilmes tagozata választja ki a rövidített listáról az öt Oscar-jelöltet. A tagozat tagjainak számára Los Angelesben, Londonban, New Yorkban és San Franciscóban rendeznek vetítéseket decemberben.
Az Oscar-jelöléseket január 24-én hozzák nyilvánosságra. A 89. Oscar-díjátadó gálát pedig február 26-án tartják meg a hollywoodi Dolby Színházban.
A Mindenki december 4-én és 5-én látható az M2 műsorán.

(forrás: MTI)
hozzászólás | nyomtatható verzió

85 alkotás száll versenybe a legjobb idegennyelvű film Oscar-díjáért
2016-10-12 13:17 | TomTom


Az Amerikai Filmakadémia kedden hozta nyilvánosságra, hogy idén 85 ország adott be nevezést a legjobb idegennyelvű film Oscar-díjára – a jelentkezők között pedig idén is találni újoncot, Jemen első alkalommal szerepel a névsorban.
A nevezett filmek között természetesen most is rengeteg jól ismert rendező és idei fesztiválkedvenc szerepel:  Pedro Almodóvar és az ezúttal Franciaországot képviselő Paul Verhoeven mellett itt találjuk a berlini fődíjas (a magyar mozikban múlt héttől látható) olasz Tűz a tengerent, a cannes-i nagydíjas Ez csak a világvégét - a kanadai Xavier Dolan munkáját -, valamint a Velencében a legjobb rendezés díját, az Arany Oroszlánt megosztva elnyerő, 79 éves Andrej Koncsalovszkij filmjét, a Paradicsomot. Bosznia-Hercegovina Danis Tanovic drámáját, a Halál Szarajevóbant nevezte – a magyar mozikban október 27-től  látható mű Berlinben a zsűri nagydíját kapta. Irán a négy éve Oscar-díjat nyert Asghar Farhadi alkotását, a hazai mozikba decemberben érkező Az ügyfél című filmet küldte, ami Cannes-ban a legjobb forgatókönyvnek, illetve Shahab Hosseini révén a legjobb színésznek  járó elismerést kapta meg.
Érdekesség, hogy a chilei Pablo Larraín jövőre két rendezését s elkísérheti az átadóra: a Neruda mellett első angol nyelvű munkája, a Jackie is többszörös díjesélyes – ez utóbbi Velencében a legjobb forgatókönyvnek járó díjat kapta, címszereplője, a Jackie Kennedy-t alakító Natalie Portman pedig szinte biztosan ott lesz a legjobb női főszereplők között. Lengyelország a vasárnap elhunyt Andrzej Wajda utolsó filmjét, az Afterimage című filmet nevezte, a 2000-ben életmű Oscar-díjjal jutalmazott művész posztumusz Oscart is kaphat.
Magyarországot - mint arról már beszámoltunk - a Tiszta szívvel képviseli. Szomorú ugyanakkor, hogy a 85 nevezettből ezen kívül mindössze 4 volt látható eddig a hazai mozikban (Till Attila rendezésén kívül az izlandi Madárkák, a német Toni Erdmann, az olasz Tűz a tengeren, valamint a svéd Az ember, akit Ovénak hívnak), és pillanatnyilag csupán három olyan cím van, mely a közeljövőben bemutatásra kerül nálunk is  - a bosnyák Halál Szarajevóban, az iráni Az ügyfél, valamint a finn Olli Mäki legboldogabb napja.

Íme a nevezettek teljes listája:
 
Albánia: Chromium, Bujar Alimani
Algéria: The Well, Lotfi Bouchouchi
Argentína: The Distinguished Citizen, Mariano Cohn, Gastón Duprat
Ausztrália: Tanna, Bentley Dean, Martin Butler
Ausztria: Stefan Zweig: Farewell to Europe, Maria Schrader
Banglades: The Unnamed, Tauquir Ahmed
Belgium: The Ardennes, Robin Pront
Bolívia: Sealed Cargo, Julia Vargas Weise
Bosznia és Hercegovina: Halál Szarajevóban (Death in Sarajevo), Danis Tanovic – hazai bemutató: október 27.
Brazília: Little Secret, David Schurmann
Bulgária: Losers, Ivaylo Hristov
Chile: Neruda, Pablo Larraín
Costa Rica:  About Us, Hernán Jiménez
Csehország: Lost in Munich, Petr Zelenka
Dánia: Land of Mine, Martin Zandvliet
Dél-Afrika: Call Me Thief, Daryne Joshua
Dél-Korea: The Age of Shadows, Kim Jee-woon
Dominikai köztársaság: Sugar Fields, Fernando Báez
Ecuador: Such Is Life in the Tropics, Sebastián Cordero
Egyesült Királyság: Under the Shadow, Babak Anvari
Egyiptom: Clash, Mohamed Diab
Észtország: Mother, Kadri Kõusaar
Finnország: Olli Mäki legboldogabb napja (The Happiest Day in the Life of Olli Mäki), Juho Kuosmanen, hazai bemutató: december 22.
Franciaország: Elle, Paul Verhoeven
Fülöp-szigetek:  Ma’ Rosa, Brillante Ma Mendoza
Görögország: Chevalier, Athina Rachel Tsangari
Grúzia: House of Others, Rusudan Glurjidz
Hollandia: Tonio, Paula van der Oest
Hong Kong: Port of Call, Philip Yung
Horvátország:  On the Other Side, Zrinko Ogresta
India: Interrogation, Vetri Maaran
Indonézia: Letters From Prague, Angga Dwimas Sasongko
Irak: El Clásico, Halkawt Mustafa
Irán: Az ügyfél (The Salesman),  Asghar Farhadi – hazai bemutató: december 8.
Izland: Madárkák, Rúnar Rúnarsson
Izrael: Sand Storm, Elite Zexer
Japán: Nagasaki: Memories of My Son, Yoji Yamada
Jemen: I Am Nojoom, Age 10 and Divorced, Khadija Al-Salami
Jordánia: 3000 Nights, Mai Masri
Kambodzsa: Before the Fall, Ian White
Kanada: It’s Only the End of the World, Xavier Dolan
Kazahsztán: Amanat, Satybaldy Narymbetov
Kína:  Xuan Zang, Huo Jianqi
Kirgizisztán: A Father’s Will, Bakyt Mukul, Dastan Zhapar Uulu
Kolumbia:  Alias Maria, José Luis Rugeles
Koszovó: Home Sweet Home, Faton Bajraktari
Kuba: The Companion, Pavel Giroud
Lengyelország: Afterimage, Andrzej Wajda
Lettország: Dawn, Laila Pakalnina
Libanon: Very Big Shot, Mir-Jean Bou Chaaya
Litvánia: Seneca’s Day, Kristijonas Vildziunas
Luxemburg: Voices From Chernobyl, Pol Cruchten
Macedónia: The Liberation of Skopje, Rade ©erbedľija, Danilo ©erbedľija
Magyarország: Tiszta szívvel, Till Attila
Malajzia: Beautiful Pain, Tunku Mona Riza
Marokkó: A Mile in My Shoes, Said Khallaf
Mexikó:, Desierto, Jonás Cuarón
Montenegró: The Black Pin, Ivan Marinović
Németország: Toni Erdmann, Maren Ade
Nepál: The Black Hen, Min Bahadur Bham
Norvégia:  The King’s Choice, Erik Poppe
Olaszország: Tűz a tengeren, Gianfranco Rosi
Oroszország: Paradise, Andrej Koncsalovszkij
Pakisztán:  Mah-e-Mir, Anjum Shahzad
Palesztína: The Idol, Hany Abu-Assad
Panama: Salsipuedes, Ricardo Aguilar Navarro, Manolito Rodríguez
Peru: Videophilia (and Other Viral Syndromes), Juan Daniel F. Molero
Portugália: Letters From War, Ivo M. Ferreira
Románia:  Sieranevada, Cristi Puiu
Spanyolország: Julieta, Pedro Almodóvar
Svájc: My Life as a Zucchini, Claude Barras
Svédország: Az ember, akit Ovénak hívnak, Hannes Holm
Szaud-Arábia:  Barakah Meets Barakah, Mahmoud Sabbagh
Szerbia: Train Driver’s Diary, Milos Radovic
Szingapúr: Apprentice, Boo Junfeng
Szlovákia: Eva Nová, Marko Skop
Szlovénia:  Houston, We Have a Problem!, ®iga Virc
Tajvan:  Hang in There, Kids!, Laha Mebow
Thaiföld: Karma, Kanittha Kwunyoo
Törökország: Cold of Kalandar, Mustafa Kara
Új-Zéland:  A Flickering Truth, Pietra Brettkelly
Ukrajna: Ukrainian Sheriffs, Roman Bondarchuk
Uruguay: Breadcrumbs, Manane Rodríguez
Venezuela: From Afar, Lorenzo Vigas
Vietnám: Yellow Flowers on the Green Grass, Victor Vu

(forrás: Hollywood Reporter)
hozzászólás | nyomtatható verzió

Meghalt Andrzej Wajda világhírű lengyel filmrendező
2016-10-10 13:25 |


Kilencvenéves korában meghalt Andrzej Wajda - közölte hétfőre virradóra a világhírű lengyel filmrendező környezete és a lengyel sajtó.
Az Oscar-díjas művész vasárnap este hunyt el Varsóban, halálát tüdőelégtelenség okozta. Napok óta kórházban ápolták, mesterséges kómában tartották - idézte a család egyik barátját az AFP hírügynökség.
A lengyel történelem fáradhatatlan krónikásaként számon tartott rendező Suwalkiban született 1926. március 6-án. Katonatiszt apját a második világháborúban, 1940-ben végezték ki a szovjetek Katynban. Az árván maradt fiú dolgozott munkásként, segédkezett templomok kifestésében, 1942-től harcolt a nácik ellen. A háború után festészetet tanult a krakkói képzőművészeti akadémián, 1952-ben a lódzi filmfőiskolán szerzett rendezői diplomát.
Első műveiben a háború Lengyelországra gyakorolt hatását vizsgálta: az olasz neorealista hatásokat tükröző A mi nemzedékünk (1954) elsősorban hangvételében és formanyelvében hozott újat. Az 1957-es Csatorna világszerte ismertté tette nevét és a cannes-i filmfesztiválon elnyerte a zsűri különdíját. Az 1944-es varsói felkelés idején játszódó filmben már megjelentek az életművén végigvonuló témák: a hamis mítoszok, a céltalan, értelmetlen hősiesség. A háborús trilógia harmadik része a Jerzy Andrzejewski regénye alapján készült Hamu és gyémánt (1958). A főszerepet játszó Zbigniew Cybulski a háború utáni lengyel nemzedék hőse lett, afféle kelet-európai James Dean mítosza szövődött alakja köré.
Wajda mai témát először az Ártatlan varázslókban dolgozott fel (1960). Ő maga első érett filmjének a Sámsont (1961) tartotta. Ennek zsidó egyetemista főhőse egy antiszemita tüntetésbe keveredve önvédelemből öl. A világháború témájához 1970-ben a Hamu és gyémánttal rokonságot mutató Tájkép csata után című filmmel tért vissza, amelynek forgatókönyve Tadeusz Borowski írásainak alapján készült.
A klasszikus lengyel irodalom számos művét filmre vitte: Jaroslaw Iwaszkiewicz műve alapján készült a lírai Nyírfaliget és a filozofikus Wilkói kisasszonyok, a Wladyslaw Reymont regénye alapján forgatott Az ígéret földje pedig a lengyelországi kapitalizmus kialakulását írja le. (2015-ben ezt választották meg minden idők legjobb lengyel játékfilmjének.) A legnagyobbnak tartott lengyel drámát, Stanislaw Wyspianski Menyegzőjét színpadon és filmen egyaránt megrendezte, miként Dosztojevszkij Ördögök című művét is. Az orosz író A félkegyelmű című remekművét Nasztaszja Filippovna címmel - mindössze két szereplővel - 1977-ben színpadra adaptálta, a filmváltozat 1994-ben két japán színésszel készült el.
Lengyelország sztálinista múltját elemezte az 1976-os Márványember. A Szolidaritás színre lépése után Wajda a nemzeti ellenállás fontos személyisége lett, az 1981-es Vasember már a Szolidaritás mozgalom születéséről szólt. A film a cannes-i filmfesztiválon megkapta a fődíjat, de a szükségállapot bevezetése után az összes szocialista országban betiltották. A múlt század második felének lengyel történelméről, a lengyelországi munkásság és értelmiség demokráciáért folytatott küzdelméről szóló Ember-trilógia lezárása a több mint három évtizeddel később, 2013-ban forgatott Walesa - A remény embere, amelynek hőse a Szolidaritás Nobel-békedíjas alapítója, a későbbi lengyel államfő.
A rendező a szükségállapot 1981. decemberi bevezetése után hivatalosan nem emigrált, de Párizsba költözött. Az ott készült Danton, amely a francia forradalmi eseményeket állította párhuzamba a lengyelországi eseményekkel, elnyerte a brit filmakadémia díját a legjobb idegen nyelvű film kategóriában, és Wajda a legjobb rendezőnek járó francia César-díjat is átvehette.
A rendszerváltás idején tért haza, a szenátus tagjává választották. 1999-ben elkészítette Adam Mickiewicz eposzának, a nemzeti lét értelmét vizsgáló Pan Tadeusznak a filmváltozatát. 2002-ben mutatták be Aleksander Fredro Bosszú című vígjátékából készült filmjét, amelynek érdekessége, hogy az egyik főszerepet a lengyel-francia Roman Polanski filmrendező alakította.
Túl a nyolcvanon, 2007-ben személyes drámát forgatott a katyni vérengzésről, amelynek apja is áldozatul esett. A Katyn (Az ígéret földje, a Wilkói kisasszonyok és a Vasember után) negyedik Oscar-jelölt filmje lett. Két évvel később részben Márai Sándor novellájából készítette az elmúlást ábrázoló Tatarakot. A lengyel filmintézet a rendező Powidoki (Emlékképek) című utolsó alkotását nevezte idén Oscar-díjra a legjobb idegen nyelvű filmek kategóriájában.
Andrzej Wajda művészetét világszerte számtalan díjjal ismerték el. Több alkotása is elnyerte a filmkritikusok nemzetközi szövetségének (Fipresci) díját, kitüntette az Európai Filmakadémia is. Életművéért a velencei mustrán Arany Oroszlán-díjat (1998), a berlini filmfesztiválon tiszteletbeli Arany Medvét (2006), a prágai Febiofesten Kristián-díjat vehetett át (2014). A lengyel rendezők közül elsőként ő kapott Oscar-életműdíjat (2000). 1996-ban a japán Praemium Imperiale díjjal, 2001-ben a francia Becsületrend parancsnoki keresztjével és Németország Nagy Érdemkeresztjével, 2011-ben Lengyelország legmagasabb állami elismerésével, a Fehér Sas Rend a kék szalaggal, a következő évben a Magyar Érdemrend Nagykeresztje polgári tagozatával tüntették ki. Idén Gdansk díszpolgárává választották. Wajda nevével az Amerikai Mozgókép Alapítvány (American Cinema Foundation) Szabadság-díjat alapított, amelyet kelet- és közép-európai rendezőknek adományoznak.
A lengyel filmiskola alapítójának tekintett rendező azt vallotta: "A Jóisten két szemet adott a rendezőnek - egyet, hogy a kamerába nézzen, és egy másikat, hogy mindarra riasszon, ami körülöttünk zajlik."
A sokoldalú művész Krakkóban japán rajzokat és képregényeket bemutató múzeumot hozott létre, 2002-ben filmrendezői mesteriskolát nyitott Varsóban.

(forrás: MTI)
hozzászólás | nyomtatható verzió

A közelmúlt román filmjeiből készült válogatás az Urániában
2016-10-10 13:15 |


A közelmúlt román filmjeiből készült válogatást láthat a közönség október 11. és 15. között a 11. Román Filmhéten az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a szemle a cannes-i díjnyertes rendező, Cristian Mungiu Érettségi című filmjével indul.
A Román Filmhét programjában öt filmet láthatnak a nézők. Az idei cannes-i fesztiválon a legjobb rendezés díját elhozó Érettségi Romeóról, a sikeres orvosról szól, akinek legfőbb vágya, hogy lánya külföldön tanulhasson tovább. Eliza meg is kapja a külföldi ösztöndíjat, azonban az érettségi előtti napon megtámadják, részvétele a vizsgán kétségessé válik. Romeónak döntenie kell, mi a fontosabb számára: a szabályok vagy a lánya érvényesülése. A nyitó díszvetítés előtt a film egyik főszereplőjével, Adrian Titienivel az Uránia kávézójában találkozhatnak az érdeklődők.
A Sieranevada című rég várt alkotást idén Cannes-ban Arany Pálmára jelölték, itthon csupán a Román Filmhéten, az Urániában lesz látható két alkalommal. Cristi Puiu, a Lazarescu úr halála című alkotás rendezőjének új filmje valódi filozofikus szatíra. A történet szerint egy család tagjait a pátriárka temetését követő halotti tor hozza össze. A szűkös lakásbelsőben összegyűlő, a késlekedő pópára hasztalan várakozó rokonok eleinte csevegnek, vitatkoznak, végül kitör a botrány, régi sérelmek törnek a felszínre.
Az Orizont című thriller két főszereplője Hatházi András és Bogdán Zsolt kolozsvári, magyar színművészek. Marian Crisan új filmje a hegyekben fogadó üzemeltetésébe kezdő jóravaló, családos Lucianról szól. A hely sikeres vállalkozás lehetne, ha a környéken nem uralkodna kiskirályként a verőlegényeivel körülvett helyi maffiózó, Zoli. Lucian próbál hozzászokni a helyzethez, de végül kénytelen saját kezébe venni a sorsát.
Az Újra otthon egy fiatal rendező, Andrei Cohn bemutatkozó filmje, amelyet a legjobb film díjára jelöltek a Szarajevói Filmfesztiválon. Robert, a bukaresti költő és újságíró visszatér szülőfalujába, ahol anyja halála óta nem járt. Kapcsolata az apjával messze nem tökéletes, és a viszontlátást csak nehezíti, hogy az idős férfi újabban Iulianával él. Huszonnégy óra leforgása alatt Robert szembesül a múltjával és átértékeli a jelenét.
Dan Chisu Bukarest Non-stop című rendkívüli helyzetbe jutott átlagemberekről szóló filmjét nyolc kategóriában jelölték a legrangosabb román filmes elismerésre, a Gopo-díjra, köztük a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb operatőr díjára is. Az alkotás egy olyan bukaresti városnegyedben játszódik, ahol még vannak éjjel-nappali boltok. Látlelet egy világról, ahol még mindig számtalan történetszál képes összefutni: az egyetemi tanároktól kezdve egészen a csavargókig vagy számkivetettekig egyszer mindenki eljut az éjjel-nappaliba.
A vetítéssorozat a Budapesti Román Kulturális Intézet és az Uránia Nemzeti Filmszínház együttműködésében valósul meg. A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítik. A szemlét Krucsainé Herter Anikó kulturális kapcsolatokért és fejlesztésekért felelős helyettes államtitkár nyitja meg október 11-én, köszöntőt mond Nagy Mihály, a Budapesti Román Kulturális Intézet elnökhelyettese.

(forrás: MTI)
hozzászólás | nyomtatható verzió

A Szenilla nyomában is átlépte az egymilliárd dolláros jegybevételt
2016-10-10 13:11 |


A Pixar legutóbbi animációja, a Szenilla nyomában már a harmadik Disney-produkció, amely idén átlépte az egymilliárd dolláros (272 milliárd forintos) jegybevételt.
A variety.com beszámolója szerint a Szenilla nyomában, amely a nagy sikerű Némó nyomában folytatásaként készült el, Észak-Amerikában 485 millió dollárt (132 milliárd forintot) keresett június elejei premierje óta, ezzel október elejéig a térségben a legnagyobb bevételt érte el. Európa néhány országában, így Olaszországban, és a német nyelvterületen is csak ősszel került a mozikba, a film nemzetközi jegybevételei összesen 517 millió dollárnál (141 milliárd forintnál) tartanak.
Korábban a Disney Amerika kapitány: Polgárháború és a Zootropolis - Állati nagy balhé című filmjei érték el az egymilliárd dollár fölötti bevételt.
A Szenilla nyomában a Toy Story 3. után a második Pixar-animáció, amely egymilliárd dollár fölött keresett a mozipénztáraknál.

(forrás: MTI)
hozzászólás | nyomtatható verzió

A semmiből című film nyerte a 13. Jameson CineFest fődíját
2016-09-19 14:47 |


Szombaton este befejeződött a Jameson CineFest, a záróünnepségen átadták a fesztivál díjait, majd levetítették Paul Verhoeven Elle című filmjét. A Pressburger Imre-díjat A semmiből (From Nowhere) című filmjéért az amerikai rendező Matthew Newton nyerte, a fesztivál nagydíját, a Zukor Adolf-díjat pedig a dán Martin Zandvliet rendező A homok alatt (Land of Mine) című alkotásának ítélte a zsűri. A közönségdíjas Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című filmje lett. Életműdíjat vett át Makk Károly.
A Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál 10 napján magyar és nemzetközi premierek, izgalmas szakmai programok követték egymást, neves hazai és külföldi alkotók kísérték el filmjeiket Miskolcra. Már a fesztivál első napját hatalmas érdeklődés kísérte, a megnyitón a díszvendég - Juliette Binoche - átvette a frissen alapított Európa-díjat. A filmes szakma töretlen figyelme és a nagyközönség szeretete végigkísérte a fesztivált.
Bíró Tibor, a Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója a záróünnepségen megköszönte a szponzorok támogatását, melyek lehetővé tették az idei fesztivál megrendezését, majd így értékelte az elmúlt napok eseményeit: „A közönség és a jelen lévő szakemberek véleménye, valamint a megjelent sajtóértékelések alapján, az idei év versenyprogramja kiemelkedően színvonalas volt. Nagy öröm számunkra, hogy idén is a világ filmkínálatának legfrissebb és legszínvonalasabb alkotásait sikerült Miskolcon bemutatni. Ennek köszönhetően kiemelkedően nagy volt a közönség érdeklődése is a filmek iránt, elmondhatjuk, hogy szinte minden előadás teltház előtt zajlott. Remélem, hogy a fesztivál ideje alatt vendégeink jól érezték magukat városunkban és a miskolciak is egyedülálló filmélményekkel gazdagodtak.”
A nagyjátékfilmes szekcióban hatalmas siker volt Hajdu Szabolcs új filmjének, az Ernelláék Farkaséknál premiere. A rendező kiemelte, hogy bármennyire is valósnak tűnik a lakásukban játszódó film, a történet maga fikció, amely saját és barátai életéből ellesett helyzeteket, problémákat örökít meg. A Jameson CineFest 13 éves történetében az Ernelláék Farkaséknál kapta a legnagyobb tapsvihart, a Közönségdíjat is ez a film nyerte el.

A 13. Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál díjazottjai:

Pressburger Imre-díj
A semmiből / From Nowhere , Rendező: Matthew Newton
Részlet a zsűri indoklásából:
“Fiatal felnőttek a Bronxban, akik papírok nélkül nőnek fel és így próbálják megtalálni helyüket az „amerikai álomban”. A film rendkívüli érzékenységgel meséli el a történetet, a színészi játék és a rendezői munka pedig csodás.”
 
Zukor Adolf-díj
A homok alatt / Land of Mine , Rendező: Martin Zandvliet
Részlet a zsűri indoklásából:
„Egy eddig rejtve maradt történet a második világháború utáni Dániából, melyben az elnyomott elnyomóvá válik. A filmben játszó ifjú színészek nagyszerű játéka és a történetszövés teszik igazán szép alkotássá a művet. Erős film, amely arra készteti a nézőt hogy gondolkodjon el: mit jelent az emberség.”
 
Legjobb kisjátékfilm
Tarts ki! / Hold On ,  Rendező: Charlotte Scott-Wilson
Részlet a zsűri indoklásából:
„Az emberi lélek minimalista, mégis átütő erejű képi ábrázolásának, a nézőben egyszerre az empátiát és a feszültséget megteremtő művészi kifejezésnek, a karakteres színészi alakításnak, az emberi és művészi értékek melletti kitartás fontosságát mind emberileg, mind művészileg magas színvonalon történő bemutatásának elismeréseként.”
 
Dargay Attila díj
Szemet szemért / Eye for an Eye , Rendezők: Steve Bache, Mahyar Gourdazi, Louise Peter
Részlet a zsűri indoklásából:
„A gyilkos szemével történő gyilkosság bemutatásának drasztikus, mégis letisztult  dokumentumszerű megrajzolásával megteremtett filmalkotásban az ember által kioltott ember kicsurgó vérében történő erkölcsi megtisztulás megvalósítását, az animáció realista jellegű, mégis kifinomult képzőművészeti igényű alkalmazását honorálta a zsűri a díjjal.”
 
CineNewWave díj
Mindig csak / Deliver Us ,  Rendező: Hartung Attila
Részlet a zsűri indoklásából:
„A Magyarországon máig fel nem dolgozott, kellő mélységében ki nem beszélt, a szovjet érdekszférához tartozó kelet-közép európai országokat egyaránt lelkileg megnyomorító múlt magas színvonalú művészi ábrázolásért, a remek színészi alakításért, a filmes eszközök szuggesztív alkalmazásáért.”
 
CineNewWave kategória különdíja, a „Legszebb képi világért” járó díj
Balkon / Balcony , Rendező: Dell'edera Dávid
Részlet a zsűri indoklásából:
„Az emberi élet fáradhatatlanul manipulatív hétköznapjaiból a kivezető utat kereső ember, az egymásrautaltságban az egymásra tekintéssel megteremtett emberi méltóság bemutatásának, a részletgazdag magas művészi igényű animáció alkalmazásának elismerésért.”
 
Art Mozik Nemzetközi Szövetsége zsűrijének díja
Utazás apánkkal / That Trip We Took With Dad , Rendező: Anca Miruna Lazarescu Részlet a zsűri indoklásából:
„Az összes film közül, a zsűri az Utazás Apánkkal című alkotás történetét találta a legeredetibbnek, de a vizuális világa és drámaisága is megfogta a zsűritagokat. Különösen azzal emelkedett ki a többi film közül, hogy egy, a mai közönséghez kulturálisan és történelmileg is közel álló témát dolgoz fel.”
 
FIPRESCI (Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége)  zsűri díja
A homok alatt / Land of Mine , Rendező : Martin Zandvliet
Részlet a zsűri indoklásából:
„Martin Zandvliet „A homok alatt” című filmje első pillantásra egy klasszikus második világháborús mozi, pedig sokkal több annál. Kezdjük rögtön azzal, hogy a történet a háború vége után játszódik és az európai történelem egy kevéssé ismert eseményére koncentrál. Bátran vállalja, hogy megmutatja a nézőnek, nem minden német katona volt rossz, sokan inkább a kor áldozatainak tekinthetőek.”
 
A Nemzetközi Ökumenikus Zsűri díja
A homok alatt / Land of Mine , Rendező : Martin Zandvliet
Részlet a zsűri indoklásából:
„Az alkotás megmutatja a háború elembertelenítő természetét, a történet ugyanakkor a megbékélésről és az igazságosságról is szól. Korunkra is ösztönzőleg hathat, ahogyan a filmben a gyűlöletből könyörület lesz.”
 
Életműdíj
Makk Károly
Makk Károly, a magyar film egyik legjelentősebb alakja. Hosszú pályafutása szinte csak szuperlatívuszokban írható le: ő készítette - elsőfilmesként - az egyik legjobb magyar vígjátékot, a Liliomfit és minden idők legjobb magyar filmjei közül néhányat.
Elég a Ház a sziklák alatt, a Megszállottak, az Elveszett Paradicsom, a Szerelem, az Egy erkölcsös éjszaka, vagy az Egymásra nézve  képkockáira gondolni, máris sorsok és történetek tucatjai elevenednek meg, a magyar múlt és jelen, az igazi, személyesen megélt történelem eseményei, amelyeket olyan magyar színészek tettek felejthetetlenné, mint Darvas Iván, Krencsey Marianne, Törőcsik Mari, Pálos György, Psota Irén, Bessenyei Ferenc, Makay Margit vagy Cserhalmi György.
 
Közönségdíj
Ernelláék Farkaséknál / It's not the time of my life, Rendező: Hajdu Szabolcs

(forrás: a fesztivál sajtóközleménye)
hozzászólás | nyomtatható verzió


Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat

Oscar-díj - A Mindenki című magyar alkotás is szerepel a kisjátékfilmek szűkített listáján
2016-11-24 13:31 |

85 alkotás száll versenybe a legjobb idegennyelvű film Oscar-díjáért
2016-10-12 13:17 |

Meghalt Andrzej Wajda világhírű lengyel filmrendező
2016-10-10 13:25 |

A közelmúlt román filmjeiből készült válogatás az Urániában
2016-10-10 13:15 |

A Szenilla nyomában is átlépte az egymilliárd dolláros jegybevételt
2016-10-10 13:11 |

A semmiből című film nyerte a 13. Jameson CineFest fődíját
2016-09-19 14:47 |

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink