Cannes - A japán Kore-eda Hirokazu filmje kapta az Arany Pálmát
2018-05-20 14:02 |
A japán Kore-eda HirokazuShoplifters című alkotása érdemelte ki szombat este a Cate Blanchett Oscar-díjas ausztrál színésznő vezette zsűritől az Arany Pálmát a 71. cannes-i filmfesztiválon. Japán film több mint húsz év után nyert fődíjat a világ egyik legrangosabb filmes találkozóján. A 2013-ban A fiam családja című drámáért Nagydíjat kapott japán rendező ezúttal is egy családi történet mesélt el. A film főhősei egy üzletek kifosztásából élő álcsalád, amely befogad egy bántalmazott gyereket. A zsűri nagydíját Spike Lee amerikai rendező BlacKkKlansman című filmje nyerte el. A 27 év után egy igaz történetet feldolgozó politikai pamflettel Cannes-ba visszatérő Spike Lee filmjében azt állítja, hogy Donald Trump elnökké választásával a Ku-Klux-Klan szélsőséges szervezet jutott politikai hatalomhoz az Egyesült Államokban. Az alkotás - amely egy politikai történet, egy klasszikus thriller, valamint egy akciófilm keveréke - egy afroamerikai rendőr 1978-ban játszódó igaz történetére épül. A rendőrnek sikerült beépülnie az 1865-ben alakult rasszista, antiszemita, a fehér fajvédelmet hirdető és időnként bűnözői módszereket is alkalmazó Ku-Klux-Klanba, és lelepleznie a módszereiket. A főszereplőt John David Washington alakítja, akinek apja, Denzel Washington 1992-ben Spike Lee nagysikerű filmjének, a Malcolm X-nek a főszerepét játszotta. A zsűri díját Nadine Labaki libanoni rendezőnő Capharnaüm című filmje érdemelte ki. A Bejrútban játszódó dokumentumfilmszerűen forgatott film egy 12 éves menekült utcagyerek története, akit Zain al-Rafeea alakít. A kisfiú a film főhőséhez hasonlóan Szíriából menekült a családjával 2012-ben Libanonba, ahol menekültként élnek. A fiktív történet keretét a húga haláláért felelős férfi megsebesítése miatt börtönbe kerülő Zain lázadása adja: beperli a szüleit, amiért világra hozták, nem iskolázták be, és verik. Jean-Luc Godard francia-svájci filmrendezőt rendkívüli Arany Pálmával jutalmazta a zsűri a Livre d'image (Képeskönyv) című filmjéért. A legjobb női alakítás díját Szamal Eszljamova kazah színésznő kapta Szergej Dvorcevoj Ayka című filmjének főszerepéért. A hivatalos verseny utolsó napján bemutatott Ayka egy kirgiz menekültnő története Moszkvában. A 33 éves színésznő játszotta a kazah rendező előző filmjének, a Tulpan című vígjátéknak a főszerepét is, amely 2008-ban a mustra második legfontosabb válogatásában, az Un Certain Regard (Egy bizonyos nézőpont) című programban elnyerte a fődíjat. A legjobb férfi alakítás díjat Marcello Fonte érdemelte ki Matteo Garrone olasz rendező Dogman című filmjében nyújtott alakításáért. Az egyszerű kisemberről szóló bosszúfilm amatőr főszereplőjét a rendező egy szociális központban találta meg, ahol a férfi éjjeli őrként dolgozott. A legjobb rendezés díját Pawel Pawlikowski lengyel rendező érdemelte Hideg háború című drámájáért. Az Ida című filmjéért 2015-ben a legjobb idegen nyelvű filmek kategóriájában Oscar-díjat nyert lengyel rendező ötödik filmjével először kapott meghívást a cannes-i fesztiválra. A Hideg háború az 1950-es években a vasfüggöny két oldalán játszódó szenvedélyes, de pusztító szerelmi történet, amelyet a politikai helyzet, valamint a szereplők közötti származási és jellembeli különbségek egyszerre tesznek lehetetlenné. A legjobb forgatókönyv díját megosztva kapta a 2014-ben Nagydíjat nyert Alice Rohrwacher olasz rendezőnő Lazzaro felice (Boldog Lazzaro) című alkotása és a filmezéstől és a külföldre utazástól hivatalosan eltiltott Jafar Panahi iráni rendező Három arc című filmje, amelyet az iráni hegyekben teljes illegalitásban forgatott.
Cannes - A magyar versenyfilm nyerte a kritikusok különdíját
2018-05-20 13:54 |
Szilágyi Zsófia Egy nap című filmje nyerte el szombaton a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségének (FIPRESCI) kategóriadíját a 71. cannes-i filmfesztivál párhuzamos válogatásaiban bemutatott első és második filmek közül. A magyar rendezőnő első játékfilmjét a Kritikusok Hete című válogatásban mutatták be a világ egyik legrangosabb filmes szemléjén. A fesztiválra akkreditált kritikusokból álló zsűri a kategóriadíjjal a párhuzamos válogatásokba, a Rendezők Kéthete és a Kritikusok Hete nevű programokba meghívott legjobb első és második filmek közül, de a nemzetközi zsűritől függetlenül jutalmazta a szerintük legjobb alkotást. A díjat a cannes-i fesztivál hivatalos díjkiosztása előtt néhány órával a fesztiválpalota egyik különtermében jelentették be. A világ több száz filmkritikusát tömörítő szervezet díjának sorsáról kilenctagú nemzetközi zsűri döntött, amelyben a francia elnök, Michel Ciment, a Positif című filmes szaklap főszerkesztője mellett Belgium, Brazília, Chile, Franciaország, Hollandia, Nagy Britannia és Németország vezető filmkritikusai foglaltak helyet.
A Nem vagyok boszorkány nyerte a 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált
2018-04-14 15:29 |
Rungaro Nyoni Zambiában játszódó angol szatírája, a Nem vagyok boszorkány nyerte a 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál Hullámtörők-díját, a palesztin Muajad Alajan Sara és Szalim viszonya című filmje különdíjat kapott. Az 2018. április 4-13. között Budapesten, hét helyszínen megrendezett fesztiválon idén kilenc – egy norvég, egy dán, egy német, egy török, egy palesztin és egy román dráma, egy angol szatíra, egy olasz életrajzi road movie és egy holland vígjáték – vetekedett a Hullámtörők-díjért, melynek odaítéléséről Európa legjobb színésznője, Borbély Alexandra, Dobos Tamás operatőr és a zsűri elnöke, Török Ferenc döntött. A közönségdíjat Wes Anderson Ezüst Medve-díjas Kutyák szigete című animációja érdemelte ki. A fesztivál zárófilmjét, Az Oscar-díjas Sebastián Lelio A rabbi meg a lánya című alkotását vasárnap 20.30-kor az Uránia Nemzeti Filmszínházban még megtekintheti a közönség.
Április 13-án este az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a 25. Titanic záró gáláján adták át a Hullámtörők-díjat. A Borbély Alexandra színművésznőből, Dobos Tamás operatőrből és Török Ferenc rendezőből álló háromtagú zsűri elmondta, hogy „elvarázsolta a zsűrit ez a mágikus afrikai történet, mely a XXI. századi boszorkányság, a stigmatizáltság és a kirekesztettség sokkoló hatású meséje. Felejthetetlen tekintetű főszereplőlány, megrázóan igaznak ható, mégis képtelen abszurditás. Ugyanakkor gyönyörűségesen egyszerű fényképezés, csodás zenehasználat. Felejthetetlen film.”
A Nem vagyok boszorkány című, Zambiában játszódó angol szatírájában a kilencéves Shulát ágyasaként használja egy kormányhivatalnok. A kislánynak el kell döntenie, hogy elfogadja-e a sorsát, vagy mindent kockára tesz a szabadságért. A film hamarosan látható lesz a mozikban a magyarhangya forgalmazásában.
A 2005 óta versenyfesztiválként is működő Titanicon a Nem vagyok boszorkány mellett Jonas Matzow Gulbrandsen norvég rendező Az Árnyak völgye drámája, Julia Langhof német rendezőnő első nagyjátékfilmje, a LOMO – egy blogger élete című alkotás, a török Onur Saylak első nagyjátékfilmje, a Még, Constantin Popescu román filmrendező és forgatókönyvíró új alkotása, a Pororoca, az iráni születésű Milad Alami első (dán) nagyjátékfilmje, az Egy sármos férfi című felkavaró pszichológiai dráma, a palesztin Muajad Alajan Sara és Szalim viszonya című filmje, a holland Daan Bakker Quality Time című vígjátéka, valamint a velencei filmfesztiválon díjat nyert olasz rendezőnő, Susanna Nicchiarelli road movie-ja, a Nico, 1988 versenyeztek a Hullámtörők-díjért.
A palesztin Muajad Alajan Sara és Szalim viszonya című filmje különdíjat kapott. A fesztivál történetében először Legjobb Színésznő és Legjobb Színész díjat is kiadtak. Előbbit Trine Dyrholm, a Nico, 1988 főszereplőnője, utóbbit Bogdan Dumitrace, a Pororoca férfi főszereplője kapta. A közönség kedvence idén Wes Anderson Ezüst Medve-díjas Kutyák szigete című animációs filmje volt. A film május 3-ától lesz látható a hazai mozikban a Fórum Hungary forgalmazásában.
2018. április 4-13. között 7 helyszínen 34 nemzet 47 filmjét vetítették a világ minden tájáról az immár 25. Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon Budapesten, ahová nyolc külföldi alkotó is elkísérte filmjét. A fesztivál zárófilmjét, Az Oscar-díjas Sebastián Lelio A rabbi meg a lánya című alkotását vasárnap 20.30-kor az Uránia Nemzeti Filmszínházban még megtekintheti a közönség.
Zenei és magyar vonatkozású filmek a 25. Titanicon
2018-04-06 17:06 |
Idén is gazdag a zenei filmes kínálat: Nico, Iggy Pop, Arctic Monkeys- és Queens Of The Stone Age-tagok a filmvásznon. A Megszállás 1968 című dokumentumfilm Csehszlovákia lerohanásának történetét mutatja be öt nemzet szemszögéből, a SajátSzínház: Remake_Bodony-ban egy baranyai falu lakói a fotóhang és a közösségi festés módszerével vizsgálták kapcsolataikat és életterüket, Bogdán ÁrpádGenezis című alkotásában pedig egy roma kisfiú egy támadásban elveszíti a családját.
Az American Valhalla a rock két fenegyerekének rendkívüli zenei együttműködését mutatja be. Iggy Pop és a hamarosan a Budapest Parkban fellépő Queens Of The Stone Age frontembere, Josh Homme - aki a film egyik társrendezője is - együtt alkották meg 2016 egyik legjobb albumát, Iggy Post Pop Depression-jét. A film – melyben az idei Szigeten fellépő Arctic Monkeys dobosa is feltűnik – elviszi a nézőt az első demófelvételekre a kaliforniai sivatagba és az album megjelenését követő turnéra is. A doksi április 5-én 21 órakor az Uránia Nemzeti Filmszínházban, 9-én, hétfőn 18:45-kor pedig a Toldiban pereg majd.
A Velencei Filmfesztiválon díjat nyert olasz rendezőnő, Susanna Nicchiarelli új filmje, a Nico, 1988 című road movie a Velvet Underground énekesnője és Andy Warhol egyik legfontosabb múzsája, Nico életének utolsó éveit mutatja be. Számai a hetvenes és nyolcvanas évek legeredetibb zenéi közé tartoztak, és nagyban befolyásolták az utána következő generációk művészetét. „A sötétség papnője”, ahogy akkoriban hívták, negyvenéves kora után találta meg igazi önmagát: ekkor végre levethette szépségének béklyóit, és újraépíthette kapcsolatát elfeledett fiával. A versenyfilm április 9-én 20:30-kor az Uránia Nemzeti Filmszínházban, majd 12-én, csütörtökön 21 órakor a Toldiban látható.
A RocKabul című zenei doksi az első afgán heavy metal együttes, a District Unknown pályáját követi nyomon, miközben az afgán főváros underground zenei színtereire kalauzolja a nézőt. A rendező, az ausztrál születésű Travis Beard a Metal Hammer magazin Global Metal díját nyerte alkotásáért. Április 8-án a 18:45-ös vetítés után és április 9-én a 20:30-as vetítést követően a Kino Caféban találkozhat is vele a közönség.
Fontos kérdéseket vetnek fel az idei Titanicon látható magyar vonatkozású alkotások. A Varsói Szerződés csapatai 1968 augusztusában lerohanták Csehszlovákiát. Az akkori eseményeket öt szemszögből feldolgozó Megszállás 1968 című dokumentumfilm a „baráti” hadseregek katonáit szólaltatja meg. A nemzetközi koprodukció egyik rendezője, Dombrovszky Linda április 7-én a 18 órai vetítés után az Urániában, majd április 12-én 18 órakor a Kinoban szívesen beszélget a közönséggel. Boross Martin rendező SajátSzínház: Remake_Bodony című munkájában – melyet április 5-én 15 órakor vetítenek az Art+ Cinemában - egy baranyai falu lakói a fotóhang és a közösségi festés módszerével vizsgálták kapcsolataikat. Arra voltak kíváncsiak, hogyan függ össze a pusztítás, alkotás, cselekvés és fantázia az intézmények hiányával.
Végül hazánkban premier előtt először a Titanicon – április 10-én 20 órakor az Urániában, majd 11-én, szerdán 18:30-kor a Kino Caféban lesz látható - a Genezis című alkotás, melyben egy roma kisfiú egy brutális támadásban elveszíti a családját. A rasszista gyilkosságsorozat egyik vádlottjának védelmét felettese nyomására elvállaló ügyvédnő a nyomozás során megismerkedik a kisfiúval, és ez a találkozás mindkettejük életét gyökeresen megváltoztatja. Bogdán Árpád új filmje a bűn, a megtisztulás és az újjászületés drámája.
A Tűzgyűrű: Lázadás ledöntötte a Fekete Párducot az észak-amerikai kasszasikerlista éléről
2018-03-27 09:28 |
Öt egymást követő hétvégén vezette az észak-amerikai kasszasikerlistát a Fekete Párduc, ám a Tűzgyűrű: Lázadás című film ledöntötte a jegyeladási listák trónjáról. A Universal és a Legendary stúdiók filmje Steven S. DeKnight rendezésében ugyan gyengébben nyitott, mint elődje, a Guillermo del Toro rendezte Tűzgyűrű, amely a 2013 júliusi bemutató-hétvégéjén 37 millió dollárt forgalmazott, a 28 millió dolláros (7,1 milliárd forint) jegybevétel azonban elegendő volt ahhoz, hogy feltartóztassa a Fekete Párduc szárnyalását - adta hírül a Variety honlapja. Az óriásszörnyes, robotos film, amelynek DeKnight egyben a társ-forgatókönyvírója is, 150 millió dolláros költségvetéssel készült. Előzménye, amely Idris Elba, Rinko Kikuchi, Charlie Day, Charlie Hunnam és Robert Kazinsky főszereplésével készült, öt éve világszerte 411 millió dollárt forgalmazott, köszönhetően az erős kínai piacnak, ahol 112 millió dolláros jegybevételre tett szert szemben az amerikai 101,8 millió dollárral. A folytatás 10 évvel később játszódik a jaeger pilóták új nemzedékét vonultatva fel, akik készek felvenni a harcot a visszatérő kaiju szörnyekkel és megakadályozzák az emberiség kihalását. John Boyega alakítja Jake Pentecostot, aki az előző részben életét feláldozó Idris Elba karakterének a fia. Scott Eastwood, Jing Tian, Cailee Spaeny, Rinko Kikuchi, Burn Gorman és Adria Arjona alakítja a további főbb szerepeket. A Fekete Párduc forgalmazásának hatodik hétvégéjén a kasszasikerlista második helyén áll 17 millió dollárral. A Marvel filmje eddig 631 millió dollárt forgalmazott, amivel az ötödik legtöbb bevételt hozó filmmé vált az észak-amerikai piacon.
Bucsi Réka és Deák Kristóf új filmje a Friss Hús magyar válogatásában
2018-03-27 09:22 |
Először láthatja a magyar közönség az Oscar-díjas Deák Kristóf A legjobb játék, valamint Bucsi Réka Solar Walk című új animációs alkotását a 6. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon, amelyet április 3. és 8. között rendeznek meg a fővárosi Toldi moziban. A Friss Hús idei magyar programjába 34 filmet válogattak be. Deák Kristóf és Bucsi Réka új alkotása mellett a programban szerepel még a néhány éve nagy sikert arató Újratervezés rendezőjének, Tóth Barnabásnak a Susotázs című filmje, valamint Schwechtje Mihály, Kis Hajni, Kovács István és Grosan Cristina új alkotásai - olvasható az MTI-hez elküldött tájékoztatóban. Mindezek mellett több figyelemre méltó rövidfilm került a versenyprogramba a magyar filmes oktatási intézményekből (Budapest Metropolitan Egyetem, ELTE, MOME, SZFE) és a Magyar Média Mecenatúra program által támogatott munkákból is. A nemzetközi versenyprogram három blokkjának válogatásában szerepel többek között a cannes-i arany pálmás Gentle Night rendezőjének, a kínai Csiu Jangnak a Berlinale Generation szekciójában díjazott Into the Blue című alkotása, Katarzyna Gondek lengyel alkotó az idei Sundance fesztiválon is vetített Deer Boy című alkotása, és a thaiföldi Sorayos PrapapanVelencében bemutatott Death of the Sound Man című rövidfilmje. Idén először külön blokkot szentelnek a szervezők az LMBT-tematikájú alkotásoknak (Friss Hús #QUEER) és a horrorfilmeknek (Friss Hús @MIDNIGHT), amelyeket késő esti vetítéseken láthat a közönség. Három fődíjat osztanak ki a záróünnepségen: a legjobb magyar élő szereplős, a legjobb magyar animációs, és a legjobb nemzetközi élő szereplős/animációs filmnek járó elismerést, díjazzák a legjobb magyar színészt és a legjobb magyar színésznőt is. Több különdíjat is kiosztanak és a legígéretesebb 30 alatti rendezőnek járó díjat is odaítélik. A részletes program a www.frisshusbudapest.com oldalon érhető el.