odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG nyitva Tamás
CORVIN nyitva Skip


HÍREK
Európai Filmdíjak - Borbély Alexandra a legjobb női főszereplő, A négyzet a legjobb európai film 2017-ben
Több mint 50 ezren látták Mészáros Márta új filmjét
Jövőre 4. Magyar Filmhét - Elndult a nevezés
Az USÁ-ban is nagy sikerrel debütált a Testről és lélekről
Jövő héten kezdődik a 15. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál
JÁTSZ/MAN
Catwoman
A HONLAP IZÉJE
A honlap romkom-mestere
MEGKÉRDEZTÜK
\"Elég valószínűtlennek tűnt, hogy Hollywood megvenné valamelyik történetemet!\"
MOLY
Kizökkent idő
A honlap izéje  
A HONLAP KAMÉLEONJA
2006. június 19. | 13:06

Az elmúlt hetekben került a mozikba Steve Martin újrázása Clouseau felügyelő bőrében és ugyancsak ezekben a napokban dobták piacra DVD-n a hírhedett gyémánt legelső eltűnésének történetét. Minden okunk megvan hát, hogy egy rövid időre rózsaszínben lássuk a világot és megemeljük képzeletbeli kalapunkat a zseniális Peter Sellers emléke előtt.

Belga helyett francia
 
A hatvanas évek végén az Álom luxuskivitelbennel befutó Blake Edwards lehetőséget kapott egy nagy költségvetésű vígjáték elkészítésére. A forgatások Rómában kezdődtek meg, a forgatókönyv pedig egy nőcsábász kasszafúróról szólt, aki úgy aratja le a babérokat, hogy közben intim viszonyt folytat az utána nyomozó felügyelő hitvesével. Nagyon sok szerep még gazdára várt ebben ez igazi sztárokat felvonultató moziban, többek között Ava Gardner és Audrey Hebburn neve is szóba került. Egyben azonban Edwards biztos volt: a mozit David Niven-re kell kihegyezni, a tolvaj szerepe már eldöntött volt. A detektív szerepére pedig eredetileg Peter Ustinov-ot kérte fel, aki azonban a forgatás megkezdése előtt pár nappal lemondta a szerepet. Őrült keresgélés után Blake úgy döntött, hogy a szerepet Sellers fogja megkapni, mivel nagyon jól megtalálták a közös hangot, a vígjátékokról alkotott elképzelésük szinte teljesen megegyezett. Ezzel a munkakapcsolattal egy évtizedes baráti-szakmai viszony vette kezdetét és az 1963-as Rózsaszín párduccal megteremtették Clouseau felügyelőt, Sellers legnépszerűbb figuráját.
Peter életében először teljesen szabad kezet kapott, adva volt a lehetőség, hogy kitalálja a teljes figurát. Edwards szerette az improvizáló színészeket, a Rómába tartó repülőút alatt a legendás akcentus és a kalap is megvolt, minden adott volt, hogy a legenda életre keljen. És így is lett. Peter először érezte úgy, hogy a hangja mellett fizikálisan is jelen van, így történhetett, hogy az eredetileg Niven vígjátékból teljes egészében Sellers magánszáma lett és teljes mértékben ellopta az egész show-t. A film sikere biztos volt, de hogy ekkora lesz, azt még maguk az alkotók sem gondolták: Henry Mancini zenéje és a Rózsaszín párduc figurája önálló életet él azóta is, az elveszett gyémánt nyomában loholó felügyelő pedig, aki öntudatlanul is kivágja magát minden bajból, ikonná magasztosult.
Az egyértelmű pozitív fogadtatás ellenére Sellers nem volt elégedett önmagával. Ugyan élvezte a sikert, de végig kritikus volt magával szemben: „Rosszul vagyok, amikor látom magamat a vásznon… Valami kövér, esetlen ripacsot látok valami utolsó színitársulatból.”
A régivágású börleszk elemekre építő vígjátékot számos folytatás követte. Sellers és Edwards a következő Párduc-mozikban is folyton ihletet kaptak egymástól, így született meg a Felügyelő életveszélyben (1964), a Rószaszín párduc visszatér (1976) valamint a Rózsaszín párduc újra lecsap (1976). A nyelvbotlások („telifon”, „mazsom”) és az erre épülő sok probléma (a bunyozó Cato, a dilis Dreyfuss) szavatossági ideje felől erősen megoszlanak a vélemények, de főhősünk játéka még ma is utolérhetetlen.
 
Tudok járni!
 
1964-ben Peter szerepet vállalt a Dr. Strangelove című politikai szatírában. Kubrick a Disznó-öbölben történtekre kívánt reagálni, egyszerűen felháborította a gondolat, hogy egy atomcsapás lehetősége ilyen közelségbe került a huszadik században, ott, ahol tele vagyunk őrültekkel, megalomániás diktátorokkal. Rengeteg könyvet, cikket bújt a rendező a nukleáris csapások elhárítási taktikáiról és szépen lassan összeállt a forgatókönyv. A problémát vígjátéki köntösbe kellett bújtatni, Peter pedig remekül funkcionált újabb (hármas) szerepében: az amerikai elnök és a bázison rekedt angol tiszt mellett Sellers a tolókocsiban rekedt őrült atomtudós szerepét is eljátszotta. A figurát Werner von Braun, Teller Ede és Hitler vonásaiból faragták. Mint mindig, itt is hatalmas sikert (és visszhangot) váltott ki a film, Peter pedig az első angol színész lett, aki Oscar-díjra jelöltek amerikai filmben. Nagy csalódás volt, hogy nem ő nyert, a legjobb film díját abban az évben a My Fair Lady kapta. A három szerepből egyébként majdnem négy lett, ugyanis a vadászgépet vezető Kong őrnagy szerepe is Petert várta, aki azonban nem akarta ezt a figurát. Ezeknél a jeleneteknél gipszelt lábbal érkezett, így nem tudott beülni a szimulátorba. Ki tudja, valóban eltörte-e a lábát vagy sem? A Dr. Strangelove történetéhez tartozik, hogy a mozi egy tortadobálós jelenettel zárult volna, ahol az elnök is kap a képébe, de a Kennedy-merénylet miatt a film új zárlatot kapott. Kubrick a negatív hangokat így csitította le: „Ha az embert az irodájában éri az atomtámadás híre, az dokumentumfilm. Ha a nappalijában, az dráma. Ha a mosdójában, vígjáték.”
 
Közel a csillagokhoz
 
1964-ben Sellers másodszor is megnősült, feleségül vett egy 21 éves svéd színésznőt, Britt Ekland-ot.  Fürödtek a boldogságban, Peter pedig szerepet vállalt Billy Wilder új filmjében, a Kiss Me Stupid-ban. A forgatáson nem jöttek ki jól egymással, Wilder ragaszkodott a forgatókönyvben leírtakhoz, Peter pedig rögtönözni szeretett.
Április 7-én Peter Sellers szó szerint meghalt. Szívrohamot kapott, nyolc alkalommal kellett újraéleszteni. Az életéért folytatott küzdelemről szóltak a híradások, de mielőtt elsirathatták volna a 38 éves színészt, ő csodával határos módon magához tért. Felébredvén beszámolt róla, hogy halálközeli élménye volt: „Megláttam egy kezet, amint átnyúlik a fényen. Próbáltam megérinteni, belé kapaszkodni, hogy átemeljen engem a fénybe.” Ám ekkor sikerült újraindítani a szívét, és „abban a pillanatban a kéz hangja azt mondta: Még nem jött el az idő! Menj vissza, és fejezd be! Még nem jött el az idő!” Aztán a kéz lassan elhalványult, Sellers visszalebegett a testébe, és szívében keserű csalódottsággal ébredt fel. Későbbi filmbeli partnerének, Shirley MacLaine-nek pedig így számolt be arról az élményről: „Mentem velük (a mentővel), és nem voltam megijedve, mivel remekül éreztem magam; a testem volt az, aki bajba került”.
A sokk után Peter teljesen megváltozott. Úgy tűnt, végleg leeresztették a sorompót azon az úton, amelyen visszatalált volna régi önmagához. Vegetáriánus lett, plasztikai műtéten is átesett. Mindent megtett azért, hogy újra jól érezhesse magát a bőrében. Őszre szinte teljesen felépült készen arra, hogy dolgozhasson. A Karácsonyi ének egy modernebb feldolgozásában tért vissza a filmhez, és elkészítette a Rózsaszín párduc következő epizódját, a Felügyelő életveszélybent (a film szinpadi változatát Walter Matthau vitte sikerre a Broadway-n), ami ismételten nagy siker lett, mindenki Sellers feltámadásáról beszélt. De az eddigi sikersorozatot minden eddiginél nagyobb pech-széria váltotta fel: ugyan filmenként sokat keresett, filmjei nagy bukások voltak (After The Fox, I Love You Alice B. Toklas, The Magic Christian, Hoffman, The Blockhouse) a munkatempó gyakran ment a minőség rovására, a kritikusok és a közönség vegyesen reagált alakításaira. Where Does It Hurt? című munkája dobozban is maradt, csakúgy mint a Polanski által írt Day in the Beach. A hetvenes évek elejéig Peter egészségi állapota megromlott, a sikertelenség és a kudarc aláásta egészségét, anyagi gondjai miatt túlvállalta magát, házassága ismételten csődöt mondott. Lelkileg már teljesen összetört, két újabb házassága sem tudott enyhíteni a gondjain. Összetörten, mégis reménykedve várt egy igazi nagy szerepre, ahol nem kell raccsolnia. 1973-ra odáig fajult a helyzet, hogy egy TWA reklámfilmben kellett szerepet vállalnia.
A mentőővet ismét Clouseau hozta el számára: még három bőrt húztak le a szériáról Blake Edwards vezényletével és ő ismét remekelt. A Visszatér, az Újra lecsap és a Bosszúja robbantott mindenütt. A jólét ismét megtalálta Petert, ambíciója valamelyest visszatért.
 
Vár a munka a kertben
 
1976-ban Peter kisebb szívrohamot kapott, egyre fontosabbá vált számára egy komoly szerep megformálása. Egyszer a kezébe akadt Jerzy Koslinski Isten hozta, Mr. című regénye, és minden tekintélyét latba vetette, hogy a műből film szülessen, az ő főszereplésével. Az együgyű kertész figurájában teljesen magára ismert, mint ahogy Koslinski mondta: „Sellers jobban értette az én Chauncey Gardiner figurámat, mint én magam.” Igen visszafogott játékkal, teljesen eszköztelenül, ám mégis belülről megformált alakítása szerencsésen párosult Hal Ashby melankolikus rendezésével. Száz százalékig Chauncey lett Sellersből, inspirálója pedig saját kertésze és Stan Laurel volt. Ebből a kevercsből formálta meg a szerepet, Shirley MacLaine oldalán végre bebizonyíthatta, hogy igazi színész, a szó legnemesebb értelmében. Spirituálisan, mozdulatlanul adott leckét alázatból, a jelenléte nagyban hozzájárult a film további rétegeinek növeléséhez – olyan volt, mint egy angyal, aki nem ért, de nem is kérdez semmit. Bár készült 1980-ban egy újabb filmje, Dr. Fu Manchu ördögi terve címmel, ahol szintén több szerepet játszik, kritikai és anyagi bukás volt. Az Isten hozta Mr. tekinthető hát Peter Sellers legjobb alakításának és pályája lezárásának is egyben. Érthető, hogy vigasztalhatatlan volt, mikor nem nyerte el érte a legjobb alakításért járó Oscart.
Utolsó ajándéka a sorstól egy újabb reklámfilm volt. A Barclays Bank egymillió (!) fontot ajánlott neki egy vicces hirdetésért. Az anyag elkészült, Peter pedig fontolgatta egy újabb operáció lehetőségét, amire Los Angelesben került volna sor, sőt írt egy forgatókönyvet Blake Edwards-szal A rózsaszín párduc románca címmel.
Sajnos, tervei már nem váltak valóra. Beteg szíve 1980. július 24-én nem bírta tovább. Gyerekeire egyenként mindössze kétezer dollárt hagyott. Az örök kétkedő legenda talán így akart viccesen kárpótlást nyerni méltatlanul rövid életéért.



További ajánlatunk
A honlap romkom-mestere
2012. június 27. | 16:06

Június 26-án, kedd este New Yorkban elhunyt Nora Ephron. Ebben az írásban a három Oscar-díjra jelölt író-forgatókönyvíró-rendezőre emlékezünk, aki valószínűleg közel sem él annyira...
A honlap gonzója
2011. október 27. | 14:10

Október végén jelenik meg újból magyarul Hunter S. Thompson 1971-ben írt könyve, a Félelem és reszketés Las Vegasban, a Cartaphilus Kiadó gondozásában, ráadásul teljesen új fordításban. a hazai...
A honlap tévésorozata
2006. augusztus 29. | 21:08

Múlt héten került mozikba az egykor a tévésorozat felett is bábáskodó Michael Mann filmje, a Miami Vice. Ennek apropójából rövid pillantást vetünk a 80-as évek egyik legmeghatározóbb televíziós...
A honlap képregényhőse
2006. július 7. | 13:07

 A héten került a magyar mozikba Bryan Singer rendezése, a Superman visszatér, melyben több mint 20 év után ismét láthatjuk a világ első számú képregényhősét. ennek apropójából tekintjük át most...
A HONLAP KAMÉLEONJA
2006. június 19. | 13:06

Az elmúlt hetekben került a mozikba Steve Martin újrázása Clouseau felügyelő bőrében és ugyancsak ezekben a napokban dobták piacra DVD-n a hírhedett gyémánt legelső eltűnésének történetét. Minden...
  archívum
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink