odeon.hu    odeonlloyd.com    puskinteka.blogspot.com
FŐOLDALHÍREKMEGJELENÉSKATALÓGUSBOLTFÓRUM
Eseménynapló Megkérdeztük TV ajánló Trailer MOZITUDOR Lapozó Box-office Link Képregény
UNDERG nyitva Maris



2001: Űrodüsszeia
2001: A Space Odyssey
ODEON ÉRTÉKELÉSE 10
LÁTOGATÓK ÉRTÉKELÉSE 8.5

Küldd el emailben!
 
Javítsd az adatbázist!
Írj Te is ajánlót!
Pontozd a filmet!
 
eredeti cím:  2001: A Space Odyssey
év:  1968
nemzet:  angol
hossz:  141 perc
kép:  színes
kiadó/forgalmazó:  Pannonia Entertainment Ltd.
dialógus:  angol nyelvű
műfaj:  irodalmi adaptáció
sci-fi
filmklasszikus
kultusz
STÁBLISTA DVD-INFO
Rendező
Stanley Kubrick
Szereplő
Keir Dullea
Gary Lockwood
William Sylvester
Daniel Richter
Leonard Rossiter
Margaret Tyzack
Robert Beatty
Sean Sullivan
Bill Weston
Ed Bishop
Glenn Beck
Alan Gifford
Ann Gillis
Edwina Carroll
Operatőr
Geoffrey Unsworth
Író (Eredeti mű szerzője)
Arthur C. Clarke
Író (Forgatókönyvíró)
Stanley Kubrick
Arthur C. Clarke
Hang:
5.1
Szinkron:
angol (english), spanyol
Feliratozás:
angol (english), lengyel, spanyol, görög, portugál, magyar, cseh, héber, török, horvát
Képarány:
2.21:1
Extra:
előzetes(ek)
Valamikor a távoli múltban, az emberiség hajnalán a különös, fekete monolittal való találkozásnak köszönhetően a majomemberek fölfedezik a tüzet és az eszközhasználatot. Évezredekkel később amerikai kutatók hasonló oszlopra bukkannak a Holdon, amely rejtélyes rádiójelet sugároz a Jupiter felé. Űrexpedíció indul útnak, hogy megvizsgálja, kinek szólhat az üzenet. A hosszú út alatt a fedélzeti komputer meghibásodik, és ez a legénység életébe kerül. Az egyetlen túlélő a visszatérés reménye nélkül mégis megpróbálja teljesíteni a küldetést.

Stanley Kubrick 1968-ban bemutatott filmje túlnőtt mindazon, amit hasonló műfajban valaha moziban néző átélhetett. A hidegháború ekkora már az űrre is kiterjedt, jóllehet a film még a Holdra szállás előtt készült, s ezzel párhuzamosan óriásira nőtt a sci-fi iránti érdeklődés. Ebben a hangulatban mutatták be a 2001: Űrodüsszeiát, amely monumentális képi kompozícióival, a végtelen űrbe száműzött ember félelmetes víziójával tulajdonképpen évtizedekre kijelölte a – film számára akkor még fiatal – zsáner útját. Nem túlzás, hogy Kubrick nélkül a Star Warstól az Interstellarig egyik blockbuster sci-fi sem úgy nézne ki, ahogy ma ismerjük. A forgatókönyvet a neves író Arthur C. Clarke jegyzi, aki a filmmel párhuzamosan annak regényváltozatát is megírta. (A történet néhány pontban eltér forgatókönyvtől.) A Kék Duna keringő dallamára utazó űrhajó, az ijesztő egyszerűséget formázó dolomit s az öntudatára ébredt komputer olyan védjegyeivé vált a filmeposznak, amelyekről még ma, majd’ fél évszázaddal később is születnek elemzések.

» Olvasói szinopszis «
2003. december 30. 14:29 - I.István

2001: Űrodüsszeia Kubrick:Tér-idő-halál. Ezek azok a dolgok, amikkel szembesít minket, miközben egy racionális válasz elé állít minket: a tér, amiben létezünk, az idő, aminek előrehaldtával fejlődünk, és a halál, ami az egészet összefogja, és kontrollálja. Tér A film elsőre nézésre a Teremtés útját hivatott felvázolni, de a filmben el-elejtett félmondatok, és a film vége, ahol a térben újra egyesül a tökéletes ember magzata, amely végül szemben áll a Földdel, és új helyére kerül át,azt sugallja, hogy bár a meglévő fajok legfelsőbbrendű lénye kétségkívül az ember, nem teszi nyilvánvalóvá Isten létezését. De miért is van okunk kételkedni ebben, hiszen a film azt a két fő állomást mutatja be, amelyiken az emberi faj elindult, majd néhány milliárd év alatt végbement, kifejlődött. A film Isten helyett egy másik erőt helyez előtérbe. Azt teszi elénk -egyfajta alternatívát állítva-, hogy az előembernek, sőt, később magának az embernek is (homo sapiens-sapiens) elég volt csak egy mozzanat, villanás, és máris egy másik dimenzióba kerül. A Monolit egy ilyen szimbólum, ami a filmben azt a célt szolgája mindvégig, hogy az ember nem különbözne az állattól, ha nem érintkezne vele.Ugymond felkinálja a lehetőséget a változásra. De kicsoda? Milyen természetfeletti erő? Idő Az erőszak, ami végleg kiemelt minket a porból, metafórikusan tudható be a Monolitnak. Nem véletlen,hogy két végletet látunk a csont feldobása és az űrben utazó hajó között, hisz a por és tudatlanság(Alfa), amiből kijött az ember őse-ha ugyan az az ember ősét szimbolizálja- képezi le a kezdeti stádiumát az első generációnak, majd ahová később eljutott, az űrbe. Itt már a gondolkodó, fejlett ember képét látjuk, hisz saját képessége,tudása által egymaga képes volt elmenni a lehetősége határáig (Omega).Semmiből a semmibe. A filmben az ember az eszköz, a bemutatott végtelen tér az igazi főszereplő, és ha jól megfigyeljük, ebből a keretből soha nem lép ki a film. A bezártság, a megnyúlt terek, és a humaniod, aki minden időben ki van szolgáltatva valaminek, valakinek jellemzi a legjobban azt, amiben nekünk élnünk kell: tér-idő-halál. A film elején dominánsá válik a többiek fölött, s egy kis csoport képes átlépni tudatának határait;majdan az általa lérehozott rendszer rabja lesz. HAL az, akinek az ember már nem egy faj képviselője,hanem egy eszköz,amely megteremtette, s ráébred arra amire az ember őse is: a pusztításra. Vagy ő, vagy én elv alapján él az ember évmilliók óta, s az általa létrehozott rendszerben is ezek a vonások élnek, bár sokáig tudatlanul, ám a tér vonala találkozik az időjével, s ebből a metszéspontból elindul egyí újabb irányba. HAL életére törnek, ezáltal megsemmisülhet.Így nézve a dolgot az ellentetjére állítja a teret, s az embert teszi alárendelt helyzetbe az általa kreált számítógéppel szemben. Halál Az asztronauta utazása egy tér-idő utazás, ahol a végletből-ahová eljutott, ahol már önnön magától már nem képes továbbfejlődni-, átkerül egy újabb dimenzióba, ahol a már általam említett tökéletes magzat képében újjászületik. Vagy épp az ellentettje következik be, és visszahalad az időben, a kezdetleges állapotig.Az ember halála -és egyben újjászületése-, a Monolit által nyer értelmet, s a majmok törzsfejlődési szakaszaihoz is kulcsfontosságú támpontot adhat, mert amint elhal valami, abban a másodpercben újjá is születik. Azért mégis valami másról van szó, pusztán hitbéli kérdésről,hisz egy olyan dimenzióba helyezi az ember eredetét, ahol a halál zárja le a dolgokat, s amihez a film szerint ugyan nem kell Isten, csak egy ősrobbanás, aztán az élet kialakulásával az élet elért egy határt, ahonnan önmagától nem volt képes tovább lépni. A majmok nem ettek húst,mivel nem volt tudatuk, s a beléjük kódolt pusztítást, önmaguktól képtelenek lettek volna felszínre hozni,pedig ugyanúgy bennük volt, mint más élőlényekben. A pusztítást úgy állítja be, mint ősi erőt, ami a Monolit által tör a felszínre. A film ateista lenne? Csalóka, akárcsak a délibáb. Azoknak, akiknek szent meggyőződésük, hogy Darwin csodás elmélete helytálló, azoknak evidens, hogy igen, az. És még ha tudjuk a mesterről, hogy milyen beállítottságú, egyfajta kettősség jellemzi ezt a filmjét, akárcsak a többit.Így nehéz konkrét választ adni, de szerintem a 2001-ben a Monolit épp Isten maga, hogy az ember kitörjön abból a kasztból,amiben addig volt.(Elképzelhető az is, hogy egy Isten nélküli galaxist mutat be,amiben a fejlődés önmagától képtelen lenne tovább fejődni, ám a pillanat töredéke alatt mégis minden átfordul az értelem irányába.S ehhez elég egy érintés egy értelem feletti dologhoz.) Az meg szerintem téveszme, hogy a film eleje a Földön játszódik.
2005. június 18. 18:44 - fc.kenyér

igen,ez így van!-és én fele annyit agyaltam rajta.
2009. november 26. 23:41 - zizi

zizi
Olvasói hozzászólások

Impresszum  |  Kapcsolat  |  Médiaajánlat


RÉSZLETES KERESÉS
cím: eredeti cím:
év:  - 
moziban:
kritika szerzője:
értékelés: -
téka szűrés:
média szűrés:
dialógus nyelve:
nemzet:
DVD
hang:
DVD felirat:
rendező:
szereplők:



író:
műfaj: és és
Rendezési szempont:
Eredmények/
oldal:
 
A titokzatos szerető


Pompeji


A plebejus herceg


Műkincsvadászok


Maisie tudja




SZAVAZÁS
A legjobb film Oscarjára jelölt, és a magyar mozikban bemutatott hét film közül melyiknek adtad volna a díjat?
Amerikai mesterlövész
Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje)
A Grand Budapest Hotel
Kódjátszma
A mindenség elmélete
Sráckor
Whiplash
ARCHÍVUM


Kiemelt támogatónk a Nemzeti Kulturális Alapprogram

Partnereink