Miután a klasszikus westernhős figurája az ötvenes években megkérdőjeleződött, majd a hatvanas években szinte fonákjára fordulva utasította el a mindenkori törvényes rendet, a Peckinpah-k új mítoszt kezdtek építeni, az Arthur Penn-ek és a Stan Dragotti-k ellenben módszeres legendapusztításba fogtak. A segítségül hívott álnaturalizmus azonban persze torz túlkapásokhoz vezetett, így lett a korábban rettegettnek és feddhetetlennek ábrázolt Billy, a kölyök aberrált homokos, A missouri fejvadász vérszomjas címszereplője pedig sutyiban női ruhákat próbálgató szadista. Robert Altman (M.A.S.H., Rövidre vágva) Buffalo Bill-t választotta ki a vadnyugati héroszok gazdag sorából, és alakján keresztül ad szatirikus képet a western egész mítoszteremtő mechanizmusáról.
A nagy William F. Cody (Paul Newman) a századfordulón népes társulatával abból él, hogy a vadnyugati határvidék legendás eseményeit mutatja be a nagyérdeműnek. A még grandiózusabb bevétel érdekében leszerződteti a híres sziú törzsfőnököt, a Custer tábornokot legyőző Ülő Bikát heti ötven dollárért. Az indiánnal azonban csak a baj van, hiszen sehogy sem képes beilleszkedni Bill hivalkodó, és hazug álomvilágába, ahol hősnek lenni már csak egy szerep, ahol semmi sem valódi, és ahol annak hisznek, aki többet beszél.
A Buffalo Bill és az indiánok megmutatja, hogy lett a bonyolult és hétköznapi vadnyugatból fekete-fehér dicshimnusz, a westernből pedig folklór-korcs. „Vannak színes ruháim számodra, amilyet az indiánok hordanak” – mondja a sztereotípiákkal nem összeegyeztethetően egyszerű, bőrzakót viselő Ülő Bikának, később pedig kijelenti: „a valóság nem érdekli a közönséget, mert unalmas”. Altman Bill színpadi, és színpadon kívül életének párhuzamos bemutatásával teszi nevetségessé a közvetíteni próbált amerikai álmot. A fehérek el vannak ragadtatva miniszterelnöküktől, pedig az csak a tanácsadói által súgott közhelyeket ismételgeti Ülő Bikával folytatott rapid vitája során, a hamisan pionír szerepben tetszelgő Bill-re tett kijelentés pedig, miszerint „az efféle emberek tették a hazát olyanná, amilyen ma” zseniálisan kétértelmű. A Buffalo Bill és az indiánok egy méltatlanul alulértékelt film, amellett, hogy minden perce precízen felépített, egészen különleges és pikáns darabja a vadnyugati filmeknek.